Noul Carol I – Update!


Acum o saptamana, pe 6 decembrie 2010, a fost inaugurata in Capitala Republicii noastre scumpe noua statuie a Regelui Carol I. Festivitatea s-a bucurat de prezenta a numeroase personalitati.

Cum acest eveniment nu putea fi ratat, am fost si eu prezent, iar in ceea ce urmeaza, voi descrie impresiile mele, desigur, insotite de fotografii interesante: –>

Anul 1940, Piata Palatului Regal din Bucuresti. Zona fusese aerisita in ajunul razboiului. Fotograful revistei “Life” a imortalizat statuia ecvestra a Intaiului Rege, inaugurata in 1939, dar si cladirile importante din acest loc: Palatul Regal (stanga), hotelul Athenee Palace (fundal) si Fundatia Regala (dreapta).

O privire de mai aproape arata ce calitate ireprosabila avea monumentul creat de scultorul croat Ivan Mestrovic. Nu numai ca soclul era din granit rosu masiv, dar statuia in sine era zvelta si prezenta un Rege demn si serios.
Pe final de octombrie, anuntam oficial bucurestenii ca li se pregateste ceva, deoarece vis-a-vis de Palatul Regal (Muzeul de Arta) se ridica semet un soclu familiar.

Da, este vorba de o statuie noua-nouta a Regelui Carol I! Desi s-ar fi putut reconstitui usor cea veche, patriotismul tembel si diversele interese mai mult sau mai putin meschine au invins!

Un nou Carol I troneaza semet in Piata Palatului Regal, numita azi Piata Revolutiei.

Din octombrie si pana la finele lui noiembrie, s-a tot lucrat la fixarea statuii pe soclu. Autorul fantasticei opere se numeste Florin Codre si, in anul 2008, a incasat bani frumosi pentru acest proiect in valoare de 2,26 milioane de euro. Atunci, macheta la scara 1:1 a statuii a fost instalata pentru testare. Si in interbelic fusese instalata o macheta-test. Productia statuii actuale a fost oprita la scurt timp deoarece Codre a sustinut ca de la turnatoria din Colentina s-ar fi furat mare parte din bronz. Discutabil.

Conform celor trambitate de foarte mistocarul Pimar Oprescu, pe 1 Decembrie, de Ziua Nationala, era 100% sigur ca urma sa avem o inaugurare a acestei statui. Desigur, termenul nu a fost respectat. Pe 1 Decembrie, am trecut special prin Piata Palatului sa vad daca e rost de vreo ceremonie. Sigur ca nu! Muncitorii de-abia incepusera lucrul la amenajarea zonei din jurul monumentului. Intrebandu-l pe seful de santier daca urma sa se petreaca vreun eveniment, acesta mi-a confirmat: nici vorba de vreo inaugurare in acea zi!

Totusi, am constatat cu stupoare ca niste “elemente huliganice” scrisesera ostentativ cu spray rosu mesaje pe statuie. Primul, situat sub numele Regelui, il cinstea pe acesta, asa cum se cuvine.

Pe lateralul soclului, Primarul General Oprescu era insa apostrofat ca Stadionul National nu este inca gata, asa cum s-a promis. Ce lume nesimtita, sa ii scrie Primarului mesaje dezavantajoase pe soclul statuii dubioase neinaugurata la termen!

Pe 1 Decembrie 2010, asa arata Piata Palatului: gunoaie, muncitori, agitatie, borduri, marmura, piatra cubica, sarme panouri, harababura totala. Asa cum trebuie sa fie in orice capitala ieuropeana.

De Mos Nicolae, spre seara, m-a sunat Stefan sa ma intrebe daca sunt la Piata Palatului. Evident, l-am intrebat de ce as fi, si mi-a explicat ca are loc in sfarsit inaugurarea. Am zburat numaidecat intr-acolo. Cum sa ratez asa ceva?

Romanismul la apogeu m-a lovit de cum am ajuns: cu cateva minute inainte sa inceapa ceremonia, cu distinsii invitati la locul lor, cu garda de onoare si cu toata presa prezenta, muncitorii turnau asfalt fierbinte de jur-imprejurul statuii. Jenant, penibil, jenibil, incredibil! Aerul era imbibat cu un miros greu de bitum incins, in timp ce asfaltul proaspat aburea. Momentul solemn a fost marcat de dezvelirea statuii de catre Principesa Margareta, fiica Regelui Mihai I, si de catre Domnia Sa, Primarul Capitalei Republicii Romania, Prof. Univ. Dr. Sorin Mircea Oprescu. Cearsaful s-a incapatanat sa se agate de botul calului, asa ca a fost sfasiat la tragere. Artificii, fum, blitzuri. Au urmat discursurile.

Primul, a vorbit Oprescu. Discurs de 2 lei. A inceput colocvial, de parca se tragea de sireturi cu Regele: “Bine ai venit, Majestate!”. Discursul laudativ in limbaj de lemn a fost citit robotic. A urmat academicianul Razvan Theodorescu, cu un discurs istoric, in care i-a ridicat osanale Regelui, din adancul inimii sale de FSN-ist. Theodorescu este Ministrul Culturii care in 2005, in urma unui concurs masluit, a aprobat ridicarea in Piata Revolutiei a celebrei tzepe, opera marelui designer de apartament Alexandru Ghildus. Superb!

Ultimul a vorbit Radu, sotul Principesei Margareta. Discursul a fost in linia deja stabilita de Principe si presarat din plin cu cuvinte mari: “profesionalism”, “leadership”, etc. Exact cum obisnuia sa vorbeasca si Regele Carol I, normal. Mi s-a parut ciudat ca Margareta nu a scos nicio vorba.

Cu spatele la Fundatia Regala iluminata tricolor, stateau personalitatile marcante ale istoriei prezentului: fostii presedinti Iliescu si Constantinescu, academicianul Constantin Balaceanu-Stolnici, Oprescu, Principesa si Principele.

Revenind la un ton mai serios, mi se pare nesimtirea maxima din partea lui Iliescu sa ia parte, chiar si din postura de fost Sef al Statului, la un eveniment care implica prezenta Familiei Regale. Reamintesc ca tov. Iliescu a facut tot posibilul pentru a impiedica intrarea in tara a Regelui Romaniei in anii ’90: l-a intors de pe scara avionului, l-a haituit cu masinile pe autostrada si l-a expulzat. In prezent, republicanul si comunistul Iliescu il onoreaza cu prezenta pe primul Rege al Romaniei. Din nou, superb!

Pe de alta parte, nu gasesc nicio scuza reprezentantilor Familiei Regale pentru a se afisa alaturi de Iliescu sau de Theodorescu. Reputatia Principelui si Principesei este singura care are de suferit, deoarece nu au o atitudine consecventa. Prin extrapolare, pot spune ca intreaga Familie Regala este cam tacuta in aceste vremuri de restriste.

Pe 6 decembrie, pe soclul statuii a aparut si stema regala a Romaniei, intr-un cerc. Desigur, avem inca un esec falnic. Aparent minora, confuzia la care ma voi referi arata ce semidocti ne conduc. Stema afisata pe monument este cea din 1921, de dupa Marea Unire. Carol I a domnit intre 1866 si 1914, cand Romania insemna Vechiul Regat. Stema era alta, avand ca punct central scutul cu provinciile istorice, nu vulturul cruciat. In dreapta, am indicat stema care ar fi trebuit sa fie instalata in mod normal.

Dupa eveniment, Principele si Principesa au acordat scurte interviuri, iar in multime l-am remarcat si pe fostul premier Tariceanu, monarhist declarat. Mirosul de bitum se simtea tot mai pregnant, iar in drum spre masina, Principesa era sa ramana cu pantoful in asfaltul fierbinte: Cenusareasa reloaded?

Ce-i drept, si mie mi se cam lipeau talpile pantofilor tot rotindu-ma prin multime. L-am vazut si pe primarul Poteras de la sectorul 6 (PDL), probabil dornic de o aparitie in ochii presei. Oamenii obisnuiti discutau despre noua statuie, majoritatea multumiti ca avem din nou “coada calului”, acum ca Mihai Viteazu de la Universitate a fost mutat in Parcul Izvor.

De peste drum, o privire catre pachetul complet: statuia + Fundatia. Sa trecem insa la treburi serioase, si anume analiza noului monument inchinat Regelui Carol I:

- este o afacere dubioasa, neinvestigata nici macar de Familia Regala, inainte sa decida sa-si dea girul;
- nu este nici astazi clar cum au discutat reprezentantii Ministerului Culturii (mandatul ministrului liberal Iorgulescu) cu mostenitorii lui Mestrovic;
- Dna. Rumiana Mestrovic, sotia lui Matthew Mestrovic (fiul sculptorului Ivan Mestrovic), ne-a spus clar ca nu a cerut 1 milion de euro pe macheta statuii originale, aflata la Pinacoteca din Zagreb. A oferit-o gratuit autoritatilor romane;
- cum a intrat Florin Codre pe fir? De ce a fost ales tocmai el? Ce il recomanda? Codre a amplasat, in 2008, la Caracal, o statuie cvasi-identica a Regelui, numai ca modelul de la Caracal are chipiu. Productia de serie pare a fi o tehnica de succes.
- statuia actuala arata un Carol I relaxat, la promenada pe cal – o atitudine nespecifica primului nostru monarh;
- calul este, se pare, un mutant: are o coada neterminata, intr-o pozitie ciudata. Crescatorii de cai spun ca exista doar o singura ipostaza in care un cal ar tine coada asa, si anume, numarul 2;
- calitatea executiei lucrarilor este foarte proasta, cu finisaje de toata jena si materiale urate – chiar nu se putea face un soclu rosiatic, precum cel original? Si ce e cu discul acela din piatra cubica, un fel de piedestal? De ce la noi toate monumentele de for public includ asfalt banal, destinat strazii?

Presa din Romania, profesionista si plina de deontologie, asa cum stim, a preluat precum ultimul papagal comunicatul oficial, care contine cateva greseli:

- Florin Codre a zis clar ca nu s-a luat dupa Mestrovic si ca el a vrut doar sa umple spatiul gol, asadar, teoretic, nu avem de-a face cu o “replica” a statuii din 1939;
- statuia NU a revenit, deoarece nu este aceeasi cu cea originala!
- tot presa sustine ca in 1948, bronzul statuii regale a fost folosit pentru turnarea statuii lui Lenin, asezata in fata Casei Scinteii. Cum ar fi posibil, cand acest eveniment s-a petrecut abia in 1960?

Nu in ultimul rand, as vrea sa remarc absenta oricaror reprezentanti ai Presedintiei, Guvernului si Parlamentului de la solemnitatea dezvelirii statuii. Nu mai devreme de acum 5 ani, Presedintia Romaniei declara anul 2006 anul “Carol I”, intru recunoasterea meritelor Regelui.

Per total, aceasta noua statuie este un fiasco, o bataie de joc si o palma data Regelui Carol I. Girul Casei Regale nu face decat sa ii arunce si pe ei, din pacate, in aceeasi oala cu Iorgulescu, Codre, Videanu, Oprescu, Theodorescu si Iliescu. Nu vreau sa aud nicio scuza si nicio parere de genul “Dar macar avem statuia iarasi!” sau “Nu stii sa apreciezi reparatia istorica!”.

Indrazniti sa mergeti aproape de monument. Observati finisajele, cautati detaliile. Mai e atat de maiestuoasa? De asemenea, dorinta mea este ca noua statuie sa fie distrusa si sa fie refacuta cea a lui Mestrovic. Daca nu, prefer Piata Palatului fara statuie. Decat un monument hidos, dubios si extrem de scump, mai bine vedere libera spre Fundatia Regala!

Voua cum vi se pare noua statuie?

Update! - De partea cealalta a baricadei o avem pe Mihaela Proca, de la revista “Cultura”. Intr-un limbaj de lemn imbibat dincolo de limita suportabilului cu epitete si laude, ea ridica in slavi creatia mediocra a lui Codre. Asemenea ode si asemenea glorificare o situeaza pe Mihaela Proca mai degraba in zona ceausismului defranat si nebun decat in zona regala sobra si demna. Trebuie neaparat sa vedeti cate ineptii debiteaza autoarea. Un mic spoiler: in opinia Domniei Sale, statuia originala a lui Mestrovic nici nu sufera comparatie cu geniala creatie a romanului Codre! O replica a statuii din 1939 nu ar fi fost decat o imitatie rece, fara valoare. Tot inainte in infierarea imperialistilor straini care ameninta Patria, tovarasa Proca!

more at http://rezistenta.net

22 thoughts on “Noul Carol I – Update!

  1. ADRIAN

    Da, asa e parca a mai imbatranit un pic Carol I caci in postura initiala nu statea usor ghebos ca acum. Apoi pozitia mainii drepte din actuala postura a Regelui este demna de John Wayne sau de un haiduc cu pistolla brau … cam asa este postura personajului din fata hotelului Cosmos de la Chisinau. Dar ala chiar avusese un trecut de haiduc. Daca vrei am oaresce poze de detaliu caci statuia in sine mi-a placut la Chisinau.
    In ce priveste mostenitorii Mestrovic inteleg ca sunt 4 si ca numai 3 dintre ei ar fost dispusi sa cedeze gratuit dreptul de autor pentru refacerea statuii.

    Reply
  2. krossfire

    Dar tu ai vazut ce cal ”falos” are Carol? Sa vezi numa, daca treci cu vreun autobuz si te prinde semaforul langa statuie – asa ai impresia ca minunata cabalina are de gand sa faca pipi pe tot orasul de dedesubt.

    Reply
  3. Raiden

    @ ADRIAN – nu am mai detaliat si postura personajului, ca si asa am scris mult! :)

    O sa-i mai scriu Rumianei Mestrovic, sa vad daca mai e asa dornica de dialog precum era acum 2 ani si ceva.

    @ krossfire – chiar nu am vrut sa fac referire la gonadele augmentate ale calului, dar, DA, este un cal “falos”.

    Reply
  4. Romulus

    Când ieşi pe uşa Bibliotecii Carol 1 ai impresia că intri în c…ul animalului. De asemenea, se văd în toată splendoarea lor cele două… . Asta pentru că nu şi-au dat seama că forma cozii calului lui Mestrovici chiar avea un rol practic… De ce or mai fi făcut machetă?

    Reply
  5. Raluca

    Asa se fac majoritatea lucrurilor in Ro. De mintuiala, in bataie de joc, in ultimul moment, sa fie; oricum publicul larg nu observa statuia, si n-ar observa-o nici daca ar fi o capodopera de Michelangelo. Romanul de azi este insensibil, abrutizat, lipsit de educatie si de gust, de imaginatie si cultura generala. Nu-l intereseaza absolut nimic. Oricum, nu stie nici sa vorbeasca prea bine, cu atit mai putin cine a fost Carol I. Exceptiile constituie o elita anorexica si care se subtiaza pe zi ce trece.
    Iar Iliescu e fenomenal, nu se lasa cu nici un pret. Cred ca Divertis au avut dreptate cind au zis ca in 2200 Ion Iliescu va continua sa fie prezent pe scena politica, probabil datorita Bitterului suedez.

    Reply
  6. Raiden

    @ Romulus – exact, coada lasata a calului original avea si un scop estetic.

    @ Raluca – inca o opinie cu care sunt de acord. Ma duc sa-mi cumpar si eu Bitter!

    @ Joe – I beg to differ. De la DEX citire:

    nou-noúț adj. m., pl. noi-noúți; f. sg. nouă-noúță, pl. noi-noúțe

    Statuia nu e din plastelina, ca as fi daramat-o deja!

    Reply
  7. fanel

    As fi vazut statuia asta in curte Muzeului national de arta. Unde este pusa acum obtureaza foarte mult din piata, practic acum cand treci ai senzatia ca treci printr-o vagauna.

    Sau puteau sa beleasca Tzeapa lu’ Iliescu cu Cartofu Magic si sa il puna in locul aleia.

    Reply
  8. armyuser

    Uniunile şi Ordinele practică de zor rezistenţa prin cultură la nivelul asfaltului, în aşteptarea următoarelor comenzi pentru picturici şi sculpturici festiviste.

    Poporului i s-a mai dat încă o mobilă de lucs pentru camera de curat. Alături de ecvestră, zilele acestea poţi face o baie de afumături, brânză şi orătănii moarte şi jumulite, în plin post al Crăciunului.

    Reply
  9. Radu Oltean

    @Raiden
    Da, lucrarea e modesta daca o comparam cu cea a lui Mestrovic. Foarte modesta! Parerile mele:
    -E foarte mare. Putea fi cu 10 % mai mica si era ok. Calul e prea lung, gatul are vertebre in plus, curbura gatului nu e ok, capul e cam mic si nu se leaga de mai sus amintitele vertebre.
    -Coada e ridicata si curbata ca sa creeze o simetrie fata de gat! Sa te uiti din lateral. Coada si gatul calului sunt simetrice (fata de axa care-i calaretul) si arata stupid.
    -Nu-mi place simplificarea pana la disparitie a parului lui Carol. E drept ca se tundea militareste dar nu era chel.
    -Sunt si eu ff dezamagit de lipsa marmurei rosii lustruite de pe soclu. Dar conform lui Codre nu s-a dorit o copie ci o lucrare originala!
    -Suprafelele sunt prea rugoase. A lucrat lutul mult prea grosier. Chestia asta nu merge la statui de acest gen. Ba, sculptori (sau scluptori) de rahat!!!

    Reply
  10. abracadabra

    In lumina serii privind calaretul din profil si fortand pupila astfel incat statuia sa apara in ceata ai impresia ca regele e calare pe un cal bicefal. Asta o prima parere. O prima observatie este ca pietonii care trec prin fata BCU si prin spatele cozii calului au tendinta sa iuteasca pasul ca sa nu se trezeasca cu vreo surpriza din partea bidiviului (coada aia ridicata sugereaza multe). In al doilea rand doamnele privesc rusinate spre … baza cozii calului iar flacaii izbucnesc in hohote de ras la vederea “detaliilor artistice”. In al treilea rand, redingota regelui este cu mult mai lunga decat varianta originala. Ce deducem de aici? 1. Simtul practic al regelui de origine prusaca: tine de cald calului, tine de cald la picioare si il fereste pe rege de reumatism, 2. Un articol vestimentar similar purta si Nemuritorul(Highlander), de unde ne dam seama ca artistul sugereaza intoarcerea din morti a suveranului. 3. Daca suveranul s-a intors din morti nu inseamna ca este chiar “fresh”: are cearcane la ochi, pare mai obosit, calul este surmenat, a se vedea expresia animalului…etc.
    Iar la final sa nu uitam de soclu. Sigur ca nu era nici o paguba daca il lasau simplu, inconjurat de asfalt (nu mai pomenim de piatra cubica din fata BCU pentru ca autoritatile sunt sensibile la auzul acestui cuvant si noi nu vrem ca autoritatile sa ne suspecteze de “uneltiri” impotriva domniilor lor). Dar daca tot s-au apucat sa faca cerculete concentrice in jurul soclului (probabil ideea lui Poteras de la sect. 6, prietenii stiu de ce), macar sa continue… Doar 2 randuri de cercuri simbolizeaza instabililate, ar putea sa creeze macar 3 sau 7, cifre magice. Daca se afla in pana de idei si nu stiu ce materiale sa foloseasca, uite aici o lista: borduri chinezesti (un “must”), plastic colorat folosit la separatoarele rutiere, marmura de Ruschita, dale din beton folosite la trotuarele de pe bd-ul Elisabeta si nu in ultimul rand, stalpisori din plastic cu banda reflectorizanta dispusi in cerc pentru protectia monumentului si pentru a impiedica bizonii sa-si parcheze gipanele.

    Reply
  11. Raiden

    @ alexa – nu as avea de unde sa stiu cum se vede din hotel, nu obisnuiesc sa stau acolo :)

    @ fanel – statuia e pusa la locul potrivit, numai ca nu e buna ea. Tzeapat lui Ghildus trebuie sa dispara neaparat!

    @ armyuser – merge s’un gratarel c’o bericioaica langa Carol, ca doar e Rege lejer!

    @ Radu Oltean – interesante observatii, mai ales cea legata de coada.

    @ abracadabra – frumos text ai mai scris! :)
    Aprob cele enuntate de tine.

    Reply
  12. Branxu

    Acum şi eu la spartul târgului cu câteva carcoteli:

    1. completând observaţiile lui Radu privitoare la calul Majestăţii Sale:
    - nu numai capul şi gatul sunt în neregula fiind evident [ca] Codre, deşi deţinător de herghelie, nu se prea pricepe la cai, cel executat nefiind nici arab (hotblood), nici lipiţan (warmblood), nici frizian (coldblood), corpul este mai degrabă al unei vaci care a mâncat lucerna,de aici venind postura nefireasca a călăreţului; ataşez câteva link-uri pt. exemplificare unei posturi corecte:
    http://www.timpulgj.ro/arhiva/427/poze/carol%201.jpg
    http://www.romanialibera.ro/usr/thumbs/thumb_900_x_580/2007/05/05/43030-94156_3.jpg

    2.Toată lumea observa bijuteriile armăsarului şi se mira de evidenţierea lor… pai da’ cum s-ar putea altfel de la un postmodern precum artistul

    3.Soclul şi amenajarea sunt dezastroase: soclul este mai scund decât cel al statuii iniţiale, lucru ce dezavantajează statuia ecvestra actuala, evident mai greoaie, finisajele de piatra arata executate ca de un faianţar (@raiden: nu cred sa existe in tara un pietrar care sa se priceapă la granit), iar amenajarea este gândita pe genunchi, deşi, având în vedere tipul trecut de la amplasarea machetei, se putea lansa un mic concurs de arhitectura, urbanism, design sau orice pentru realizarea ei.

    la final un gând amar: orice intenţie buna în romanika este sortita esecului.
    Epic fail country :(

    Reply
  13. Dodopan

    …de la madam proca citire: “Duetul cabalin, având o compozitie deschisa, elipsoidala în 3D, cu un dinamism pe traseu de forta centripeta.” atat !!! atat !!! mai-mai ca ma gandesc serios de ce nu a fost facut in IMAX, centrifug vorbind…

    Reply
  14. Anonymous

    din pura curiozitate am citit putin..si m-am dezgustat
    Daca tot sunteti impotriva cu absolutut tot,de ce va mai chinuiti sa scrieti romane,cand numele vostru este incapabil macar de atat?
    scrieti si iar scrieti fara sa fi inteles o treime din cele invatae…

    ps:nu romania e de vina,ci oamenii ca voi

    Va multumesc in avans pentru injuraturile gandite la momentul citirii acestui text banal.

    Reply
  15. Raiden

    @ Anonim – pai daca ai citit doar “putin”, cum poti emite judecati de valoare? Metaforele cu iz de om inteligent lasa-le pentru altadata, ca nu tine.

    In loc de injuraturi, iti urez sedere placuta sub coada calului. Nu uita sa privesti apirational in sus!

    Reply
  16. veone

    E cel mai serios si bun articol pe care l-am citit anul asta. Felicitari!
    Sculptorul Codre nu e regizorul (anticomunist) al filmului “Sobolanii rosii”? Ar fi si mai trista situatia…

    Reply
  17. Nona

    Toate observatiile tale din post mi se par pertinente si desi ar mai fi lucruri de spus despre cat de gresita si urata este “creatia” lui Codre, nu am sa o fac. Orice artist din .ro stie ca Bolborea, Codre si Ghildus sunt niste comunisti nemernici netalentati care mananca milioane de euro din banii nostri pentru a ne oripila cu incompetenta lor artistica.

    Ceea ce este foarte trist este ca monumentul de for public in .ro este total deservit acestor nenorociti iar artistii tineri nu vor prinde de-a lungul vietii lor vreo comanda de statuie.

    Evident ca trebuia facuta replica, evident ca trebuiau cumparate planurile statuii initiale – chiar si cu un milion de euro (da, identitatea nationala costa si e un pret ce uneori trebuie platit), evident ca lansarea a fost un balci ieftin, evident ca in acest caz – chiar nu se mai poate face nimic.

    Calul ala se va caca pe noi multi ani de acum inainte, sa ne umple de cacat inainte sa ne tragem in teapa lui Ghildus. Chiar am in plan sa scriu un post despre nenorocirea vizuala ce are loc in piata aceea incepand de la sculpturile lui Spataru si terminand cu aceasta monstruozitate ecvestra.

    Reply
  18. Zamfir

    Ca idee, este una buna aceasta cu statuile importante si cu insemnatate pentru bucuresteni.Din pacate statuia s-a vrut o copie ( chiar daca autorul dezminte acest lucru ) si a iesit o un kitch amplasat in una din cele mai frumoase si pastrate piete ale Capitalei. Defectele pe care le-am observat :
    -piateta cu diametrul de 20 metri este o inventie a nu stiu cui, cea veche nu avea nimic asemanator in jurul ei;inaintea statuii Mestrovic era intr-adevar o piateta in fata BCU, dar cu alta forma si functie
    -soclul mult mai simplu si urat, treptele de la baza difera
    - amplasamentul mai aproape de BCU ( din cauza nr de benzi de circulatie excesiv al CV in zona, dar ar putea fi doar o impresie gresita a mea)
    -calul este prea longilin, are capul mic, coama urata ; corpul este mult mai putin zvelt, tonifiat(…), si pare ca se afla in miscare, dar una diferita de cea a originalului
    -regele pare un simplu soldta obosit calare, nu impune respect, nu are postura normala , nici prestanta
    Dimensiunile stauilor difera si asta e clar pentru oricine se uita mai cu atentie . Statuia lui Mestrovic avea 14,4 m inaltime( 7,5 soclul si 6,9 statuia ) , a lui Codre are 12,5 m ( mult mai mica , cu un soclu de 5,5 m, statuia are 7 m, de unde rezulta un dezechilibru vizibil intre cele 2 – in cazul de fata soclul trebuia sa fie mai inalt decta statuia ) \
    In concluzie multe defecte , multi bani, multa zarva degeaba :)).Per total insa aduce ceva in plus zonei ( parerea mea), chiar daca nu mult.Mai importante ar fi insa statuile Bratianu , L. Catargiu, Take Ionescu, care erau superbe si TREBUIE reconstruite, amplasate… ..Mai bine putine , dar opere de arta decat multe kitchuri amplasate aiurea.Apropo, auzisem ceva de o statuie in Piata Victoriei, este adevarat?

    Reply
  19. Anonymous

    Am dorit in acea perioada sa aflu detalii de participare la concursul care a fost apoi masluit de Ministerul culturii.Am cerut datele necesare si nu am primit niciodata nici un raspuns nici de la minister si nici de la casa regala.macheta se putea obtine de la croati.dar nu este singura excocherie in materie de arta monumentala. N.O.Kruch sculptor

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>