Sala Tronului: sanctuarul profanat


In Palatul Regal de pe Calea Victoriei isi are astazi sediul Muzeul National de Arta al Romaniei, institutie de cultura. Pe langa salile „comune” exista insa incaperea pivotala a intregului edificiu – Sala Tronului. Aceasta sala legendara, interzisa muritorilor de rand, nu si-a trait umilinta cea mai mare in vremea comunistilor – asa cum ar fi fost de asteptat – ci dimpotriva, dupa 1989, odata cu instaurarea democratiei republicane.

Articolul acesta este o extensie a postarii scrise cu ocazia lui 10 Mai 2009: Locuri sacre ale regalitatii (recomand sa o cititi inainte). Am decis sa explorez istoria Salii Tronului, marirea si decaderea ei. –>

In Principatele Unite Romane, Palatul Domnesc era cel in care isi desfasura activitatea Domnitorul Cuza. Palatul (Casa Golescu – sus, foto 1866), era situat cam pe la jumatatea Caii Victoriei, langa biserica Kretzulescu. Palatul Domnesc i-a servit si Domnitorului Carol I, instalat pe Tron la 10 Mai 1866, printr-o ceremonie in sala de bal a edificiului (jos, foto 1866).

Odata cu dezvoltarea tarii, proclamarea Independentei (10 Mai 1877) si ridicarea la rang de Regat (10 Mai 1881), vechiul Palat Domnesc a fost inglobat intr-un Palat Regal, tributar arhitecturii vestice, cu o fatada generoasa spre Calea Victoriei. Evident, palatul avea o incapere esentiala – Sala Tronului.

Pentru a ajunge la ea, se urca pe frumoasa Scara de Onoare, realizata din marmura.

In partea superioara, coloanele formau un semicerc, in timp ce bolta era ornata cu o fresca.

Se ajungea apoi in Holul de Onoare, in mijlocul caruia era o canapea rotunda ingloband o statuie a Reginei Elisabeta in postura de „Mama Ranitilor”. Cele doua usi vizibile in fotografiile din stanga duceau spre Sala Tronului. Ramanand in Holul de Onoare, se observa pe peretii laterali tablouri ale Suveranilor: Carol I si Elisabeta.

Sala Tronului, perspectiva dinspre usile principale de acces catre Tron. Ornamentatia bogata aminteste de palatele din capitalele occidentale. Bolta care anunta inceputul incintei Tronului avea deasupra ei stema Vechiului Regat (in color, medalion).

Incinta Tronului era o parte mai retrasa si mai sobra a Salii Tronului, putandu-se izola prin tragerea draperiilor. Aici se gaseau cele doua jilturi ale Regelui Carol I si Reginei Elisabeta (foto sus). Alternativ, se foloseau si niste fotolii ceva mai simple (foto jos).

Cele doua tipuri de tronuri regale, privite mai indeaproape. Stema mijlocie a Regatului Vechi era reprezentata deasupra lor. Surpriza consta in faptul ca vechile jilturi exista si astazi (foto color) si sunt relativ bine restaurate.

In Sala Tronului se organizau diverse ceremonii (de Ziua Nationala, de ziua Regelui, de sarbatori, etc.), iar Suveranul isi primea oaspetii. Tot aici erau primiti pentru acreditare ministrii plenipotentiari, ambasadorii si atasatii diplomatici. Pastrand perspectiva spre Tron, avem o imagine de sfarsit de secol 19/inceput de secol 20 cu Familia Regala si suita (sus), in timp ce fotografia de jos este realizata dupa moartea Regelui Carol I in 1914. Tronul sau este acoperit, ramanand functional doar cel al Reginei Elisabeta.

Sala Tronului, perspectiva dinspre incinta Tronului inspre intrarea principala, dinspre Holul de Onoare. Se remarca aceleasi decoratiuni elaborate, precum si o stema simetrica, in partea opusa. Lateralele sunt bordate de canapele, in timp ce lumina intra prin ferestrele generoase dinspre Piata Palatului Regal (actuala Revolutiei).

In 1927, Palatul Regal a fost devastat de un incendiu (foto sus), fiind necesara reconstructia lui, care va dura pana prin anii ’50. Aspectul noului Palat Regal este unul mai simplu decat al predecesorului, in ton cu arhitectura epocii, mai simplificata.

Ce mai ramasese din vechea Scara de Onoare a fost inglobata in noua Scara a Voevozilor, ducand tot spre Sala Tronului. Scara se numeste astfel fiindca deasupra coloanelor din partea superioara, de jur-imprejur, sunt reprezentate figuri importante din istoria romanilor. Plafonul este ocupat tot de fresca. Pe noua configuratie, exista si o anticamera a Salii Tronului.

Sala a fost refacuta complet si nimic nu mai aminteste de incaperea originala. Noua sala a fost gandita sa impresioneze prin dispunerea volumica, arcade, marmura si monumentalitate. Ornamentele au trecut in planul secund, insa nu lipsesc cu desavarsire. Perspectiva inspre Tronul Romaniei (via armyuser) arata o sala luminoasa, cu lateralul catre Calea Victoriei. Noul Palat Regal este insa prevazut si cu un balcon central, in care Regele iesea sa salute multimea din Piata.

Incinta Tronului si-a schimbat radical aspectul si nu mai este separata prin draperii de restul salii. Suveranul folosea cele doua usi din incinta pentru acces (multumesc, din nou, armyuser pentru fantastica fotografie!). Se disting cateva elemente care fac noua Sala a Tronului la fel de speciala ca predecesoarea.

Tronul, reprezentat fizic de unul din fotoliile mai simple de pe vremea lui Carol I, se gasea sub o cupola ornamentata in stilul incintei. Aceasta era sustinuta de coloane cu figuri inaripate in partea superioara Aditional, de o parte si de alta a structurii se ridicau coloane mai mici, in forma de fascii romane (simbol popular in anii ’30, propagat de curentul arhitecturii neo-fasciste din Italia lui Mussolini), in varful carora erau alte figurine inaripate. In spatele tronului se desfasura o uriasa draperie purpurie, pe care erau reprezentate emblemele provinciilor istorice din Regat, in scuturi aurite separate, dar si scutul Casei de Hohenzollern-Sigmaringen, din care se trage Dinastia Romana. Varful cupolei de deasupra Tronului era marcat de o replica marita a coroanei de otel a Romaniei.

Intrandul semicircular boltit avea reprezentate in partea superioara aceleasi provincii istorice si scutul de Hohezollern, alaturi de stema Regatului, varianta mica (reprodusa si in dreapta), dar in culori. Tara Romaneasca, Moldova, Oltenia, Ardealul, Dobrogea si Marea Neagra se regaseau si individual, si in stema Statului, in Sala Tronului. Pasind inapoi si privind tot in sus, se observa doi „C” afrontati – monograma Regelui Carol al II-lea, ctitorul noului Palat Regal. Existau patru atfel de monograme…


…care inconjurau fresca circulara de pe tavanul primei parti a incintei. Fresca, intitulata „Apologia artelor romanesti”, era opera Ceciliei Cutescu-Storck, care pictase si fresca din Aula Magna a Academiei Comerciale (ASE). Artista plastica era sotia lui Frederic Storck, care impreuna cu fratele sau Carol a sculptat statuile de pe fatada Palatului Justitiei de pe cheiul Dambovitei. Tatal celor doi, Karl Storck, facuse statuia Spatarului Cantacuzino din fata Spitalului Coltea si statuia Domnitei Balasa din fata bisericii omonime. Per total, familia Storck a ridicat mult arta romaneasca a inceputului de secol 20, apropiata fiind de Familia Regala.

In partea opusa a Salii Tronului, deasupra usii centrale era reprezentata stema Romaniei Mari (varianta mijlocie), bordata de tablourile reprezentandu-i pe primii doi Regi: Carol I si Ferdinand I, deasupra usilor laterale.

Sala a ramas un spatiu oficial, de unde monarhul transmitea mesaje, sau unde primea oaspetii straini. Fotografiile din stanga sunt din a doua parte a anilor ’30, cu Regele Carol al II-lea si Principele Mostenitor Mihai, iar poza din dreapta este din anii ’40, cu Regele Mihai I. In dreptul usilor laterale stateau de obicei doua garzi.

In Sala Tronului a avut loc intalnirea guvernului format de Patriarhul Miron Cristea in 1938, care consfintea regimul autoritar impus de Carol al II-lea. O parte din draperia din spatele Tronului s-a pastrat pana in prezent (foto dr.) si se regaseste in Sala Regilor din Palatul Elisabeta, resedinta actuala a Familiei Regale.

In primavara lui 1944, bombardamentele anglo-americane au vizat si centrul puterii din Romania de atunci, Palatul Regal. Ca atare, si Sala Tronului a fost afectata, iar distrugerile se pot vedea in fotografia-document postata de Alex Galmeanu.

30 Decembrie 1947 a adus poporului roman o forma sovietica de guvernare: Republica Populara. Dupa abdicarea fortata a Regelui Mihai, Sala Tronului a fost dezafectata, incinta Tronului fiind vizata in mod deosebit. A disparut structura Tronului, dar si treptele aditionale pe care statea. Noua denumire a spatiului a devenit Sala de Ceremonii a Consiliului de Stat al Republicii Populare Romine, Republica Socialista Romania dupa 1965.

Un eveniment major petrecut in anticamera salii a fost instalarea catafalcului liderului comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej in 1965. Sicriul, adus pe Scara Voevozilor, a fost depus in anticamera si a fost vegheat de tovarasii de Partid ai decedatului, printre care si viitorul lider Nicolae Ceausescu. Populatia „indurerata” a adus apoi un ultim omagiu „tatucului” Dej, care ii scapase de „odioasa monarhie burghezo-mosiereasca” si le deschisese calea catre „visul de aur al omenirii” – comunismul.

Aspect din Sala Tronului, anul 1966, de la conferinta Comitetului Consultativ al Tratatului de la Varsovia (organism militar opus NATO in timpul Razboiului Rece). Interesanta este perspectiva catre usile principale. Portretele Regilor, dar si stema regala, disparusera fara urma, ramanand doar forme patratice si ovale goale in loc.

In vremea comunismului, Sala Tronului s-a pastrat ca un spatiu protocolar si ceremonial, evident golit de orice simboluri monarhice. In imaginea din 1967 (Fototeca Online a Comunismului Romanesc), Chivu Stoica, Presedintele Consiliului de Stat al RSR, primeste oaspeti in Sala de Ceremonii din Palatul Republicii, exact in incinta Tronului, sub fresca ce scapase neatinsa. Pe peretele din spate fusese atarnata emblema socialista a Romaniei (in color, foto dr.).

Colaj cu imagini de la ceremoniile din Sala Tronului, epoca Ceausescu. In sensul acelor de ceasornic: Iosip Broz Tito, liderul RSF Iugoslavia, il intalneste pe Ceausescu (se vad fresca si reprezentarile color ale provinciilor Regatului Romaniei – surprinzator ca au scapat!), liderul sovietic Leonid Brejnev in vizita la Bucuresti, dictatorul Zairului, Mobutu Sese Seko il intalneste pe dictatorul Romaniei, presedintele american Geral Ford in Sala Tronului, alaturi de Ceausesti.

In 1981, avea loc in istorica sala „solemnitatea decorarii tovarasului Nicolae Ceausescu si a tovarasei academician doctor inginer Elena Ceausescu cu titlul suprem de Erou al Republicii Socialiste Romania, cea mai inalta distinctie a statului comunist. Fotografia de grup este facuta chiar in fata incintei Tronului. Ceausescu a purtat decoratia (care ii fusese acordata a doua oara) la Congresul al XIV-lea al PCR (ultimul, din noembrie 1989) (foto centru), iar in dreapta, o privire detaliata asupra decoratiei.

Dupa 1989, Palatul Regal a devenit integral Muzeu de Arta, neavandu-si aici sediul niciuna din institutiile centrale ale noii Republici „democratice”. In Sala Tronului, accesul publicului larg a ramas interzis. La fel si pe Scara Voevozilor si in Holul de Onoare.

In filmul „Oglinda” al lui Nicolaescu (anii ’90) se prezinta „decaderea” monarhiei romane dupa arestarea Maresalului Antonescu (23 August 1944). O scena memorabila este cea in care Regele Mihai I primeste din partea Sovietului Suprem al URSS si a Maresalului Stalin Ordinul „Pobeda” (Victoria). Cadrele filmate pe Scara Voevozilor si in Sala Tronului ofereau imagini color cu incaperea „restaurata”. Singurele elemente originale erau fresca (se observa stergerea eficienta de catre comunisti a monogramelor regale din colturi), dar si simbolurile de pe bolta de deasupra Tronului. Acesta, impreuina cu cupola, au fost refacute, insa inexact. Jiltul Regelui este cu totul altul, cupola seamana cu un castron, iar coroana din varf este mult prea mica. Fasciile laterale nu mai apar, dar nu ma pot pronunta asupra draperiei din spate. Posibil sa fi fost cea originala.


Dupa anul 2000, Muzeul de Arta a realizat ca Sala Tronului poate fi si mai profitabila. Interzisa complet vizitatorilor, poate fi inchiriata insa pentru diverse evenimente. La fel si Holul de Onoare. Se pot tine receptii chiar in capatul Scarii Voevozilor, sub fresca aferenta.

Ba chiar au loc si intalniri in anticamera. Unde a zacut Dej, se intalneste in prezent cu diversi oaspeti actualul Presedinte al Republicii.

Ziarul „Gardianul” titra in 2008: „Cel mai recent eveniment pe care il gazduieste Palatul Regal se desfasoara astazi, unde altfel decat in Sala Tronului? O celebra firma de whisky isi lanseaza un nou sortiment destinat consumatorilor de lux.” Voi spicui in continuare din acest articol.

Sala Tronului poate fi inchiriata de oricine, daca este vorba de un „eveniment serios”, spune conducerea Muzeului de Arta. Totul contra cost. 10.000 de euro pentru o noapte in sala in care s-a scris istorie, totul pentru „salvarea Muzeului”. S-au organizat in Sala Tronului prezentari de moda, petreceri ale unor firme cu pretentii si chiar o nunta. Pe locul Tronului Romaniei canta azi orchestra. Incredibil!

Reprezentantii muzeului spun ca inchirierea salii este perfect legala, cu acordul Ministerului Culturii si ca oricum toate marile muzee fac asta – tine de politica economica a fiecarei institutii. In imaginile de mai sus, vedere dinspre incinta Tronului spre usi. Locurile goale unde s-au aflat tablourile Regilor si stema regala sunt acoperite de perdelute albe ieftine. In dreapta, o imagine de la o receptie. Mesele din prim-plan stau exact sub fresca Ceciliei Cutescu-Storck.

In 2005, Muzeul de Arta sesiza Curtea de Apel Bucuresti, dupa ce Dragos Savulescu (foto), actionar la FC Dinamo, si-a facut nunta in Sala Tronului. Initial, cele doua parti au semnat o conventie pentru organizarea unui „spectacol-eveniment cu participare internationala”. Reprezentantii muzeului spun ca firma organizatoare a facut o nunta, incalcand acordul. S-au cutremurat peretii salii sub acordurile celor de la Gipsy Kings. Nu se stie ce s-a intamplat mai departe cu sesizarea.

Incinta Tronului a trecut in plan secund cand s-a lansat pe piata romaneasca un telefon mobil de lux – Vertu.

O vedere din timpul unei receptii. Multi dintre meseni habar n-au in ce loc istoric se afla, pentru ei este o sala de evenimente exact ca la Palatul Parlamentului, de exemplu.

Casa Regala a tras un semnal de alarma privind darea in folosinta a Salii Tronului pentru diverse evenimente: „Este incredibil ca este inchiriata cu 10.000 de euro pe noapte pentru nunti. Sanctuarul regalitatii romanesti, locul unde s-a scris istorie a fost transformat in altceva, iar acest lucru nu a fost facut nici de sovietici, nici de mineri, ci de intelectualii care ne conduc si se mandresc cu ceea ce au facut. Autoritatile sustin ca banii obtinuti sunt folositi pentru restaurarea tablourilor, dar de fapt ne batem joc de propriul patrimoniu spiritual!”

Aceste practici odioase mi se par o pangarire mult prea mare a unui simbol national. Sa aiba loc agape, chermeze si alte sindrofii in sala centrala a Palatului Regal din Bucuresti, in timp ce vizitatorii obisnuiti ai Muzeului sunt limitati la un corp de cladire, este inacceptabil. Practic, doar scara de marmura a Regelui Carol I este accesibila, fotografiatul fiind, evident, strict interzis. Intreband o angajata a Muzeului de Arta daca se pot vizita Sala Tronului si cabinetul Regelui, aceasta mi-a raspuns taios: „Evident ca NU!”

Unii ar spune ca Romania este Republica in prezent si ca o Sala a Tronului solemna nu isi are sensul, cat timp solemnitatea ne umple de respect in Dealul Cotroceni. Totusi, sunt absolut sigur ca nu se fac petreceri private in Sala Tronului din Marele Palat al Kremlinului (Moscova, Rusia) si din Palatul de Iarna (Sankt Petersburg, Rusia), sau in Sala Tronului de la Castelul Fontainebleu (Franta), sau in Sala Tronului din oricare din palatele si castelele imperiale/regale/princiare din Germania sau Polonia, asta in timp ce toate tarile mentionate sunt republici.

Prea des obisnuim sa calcam in picioare valorile trecutului si sa le minimalizam importanta. Ca aspect, Sala Tronului de la Bucuresti este goala, golita de sens si rece. Stema socialista a disparut si ea, dar nu pentru a face loc Tronului refacut, ci pentru a acomoda reflectoarele si orchestrele/trupele, deoarece asa se petrece cu stil in Capitala Republicii Capitaliste Romania.

Update! I-am pus in vedere si Principelui Radu articolul, iar Alteta Sa a considerat ca merita promovat: “Multumesc pentru articol si pentru mesaj. Este un lucru atat de imbucurator sa citesc astfel de cuvinte. Felicitari pentru pretiosul gest de a pune impreuna textul si fotografiile din articol. (…)”
Cititorilor blogului “Romania. Altfel”, le-a scris: “Va invit sa cititi cu rabdare și atentie articolul publicat pe blogul de atitudine “Rezistenta urbana”. Chiar si simplul fapt de a lua cunostinta de ceea ce se spune in articol este un pas important inainte.”

more at http://rezistenta.net

38 thoughts on “Sala Tronului: sanctuarul profanat

  1. Ozana

    Sunt de acord cu armyuser in ceea ce priveste articolul tau. Dar sunt un pic nelamurita (sunt detalii, si prea putin importante in comparatie cu articolul in sine): cum adica vizitatorii pot sa intre intr-un singur corp de cladire (nu sunt 2 – unul in stanga (europeana si kretzulescu) si unul in dreapta (romaneasca si auditoriumul)), si cum adica e fotografiatul interzis (nu e permis, dar cu o taxa)? – ma intereseaza la modul practic.

    Altfel, din cate stiu Sala Tronului e in renovare de ceva timp (lucru care pe mine personal ma bucura si imi da sperante de mai bine). :)

    multumesc inca o data pentru articol!

    Reply
  2. Raiden

    @ Ozana – da, exprimarea a fost nefericita in ce priveste corpurile de cladire – am vrut sa fac o separare clara intre corpul central (cu Sala Tronului) si restul Palatului.

    Taxa pentru fotografiat este ridicol de mare, in conditiile in care MNAR nu dispune de brosuri/carti profesionist realizate, cu turul Palatului Regal, asadar se poate zice ca fotografiatul este interzis pentru cetatenii de rand.

    Renovarile din Sala Tronului nu imi dau speranta ca va fi reconstituita structura Tronului. Ar incurca mult prea mult petrecaretii asa ceva.

    Reply
  3. abracadabra

    La opera s-a filmat un videoclip de manele cu putin timp in urma. Deci…
    Si ca fapt divers, casa regala se umple de penibil afisandu-si putinii membri pe la emisiuni televizate si laudandu-se cu luxul in care traiesc pe Coasta de Azur intr-o romana stalcita. Cum traim intr-o tara lipsita de institutii si plina de ignoranti ei, ca intelectuali veritabili, ar trebui sa promoveze valorile pierdute ale regalitatii in randul romanilor. Dar se pare ca este un lucru mult prea dificil pentru domniile lor. Mi-as dori enorm ca Romania sa redevina regat, dar cu asa reprezentanti ma indoiesc ca urmasii nostri isi vor mai aduce aminte ca tara asta a fost odata egala marilor monarhii din vest.

    Reply
  4. Raiden

    @ armyuser & Ozana – ca urmare a mentanantei pe care blogger.com a facut-o ieri, 13 mai, comentariile voastre si raspunsurile mele la ele au disparut in mod misterios. Pentru clarificare.

    @ Coca – …si inca este, dar acum se poarta petrecerile republicane!

    @ abracadabra – Opera de Stat este alt subiect, alta epoca, etc. Ea avea oricum rolul de “entertainment”, de la inceput. Sala Tronului avea o cu totul alta functiune, fiind un puternic simbol Statului monarhic.

    Casa Regala nu face destul, dupa parerea mea. Concret, niciunul din membrii ei nu este capabil sa abordeze dpdv modern problematica monarhiei si a restauratiei. Generatiile mai tinere nu sunt neaparat republicane, ci mai degraba foarte neinformate.

    Oricum, cat timp Casa Regala se asociaza cu proiecte dubioase de tipul “Noul Carol I”, nu se credibilizeaza, ci se discrediteaza.

    Reply
  5. Irina

    Raiden, scuze pentru offtopic: ai idee ce s-a intamplat cu blogul “Bucurestii vechi”? Vad ca nu mai functioneaza linkul, sper sa fie ceva temporar.
    Multumesc anticipat pentru raspuns :)

    Reply
  6. Lucian

    Decaderea acestei Sali a Tronului e foarte similara cu cea a poporului / statului roman.De la o epoca infloritoare am ajuns ce-am ajuns(…).E incredibil ca se fac nunti acolo, sau defilari de moda, asta arata cat de cocalari si grandomani suntem noi romanii :)) .Pacat .Pt Irina, linkul nu mai merge de cateva saptamani pt ca Dan si-a sistat activitatea ( sper sa fie ceva temporar ) .

    Reply
  7. Raiden

    @ armyuser – da, partidul ala monitorizeaza tot ce se scrie legat de monarhie.

    @ Irina – “Bucurestii vechi” a luat o pauza mai lunga. Nu se stie cat de lunga, dar suficient de lunga oricum.

    @ Lucian – Nu as idiliza epoca monarhiei, dar in cazul Salii Tronului nu este vorba de republica sau regat, ci de respectarea istoriei.

    Reply
  8. MARIVS

    Cu toata ce ziua de 10 Mai nu a fost catusi de putin promovata anul acesta in mass-media, totusi am putut vedea un steag romanesc fluturand la balconul unui apartament din Berceni. Pacat ca nu am avut aparatul foto cu mine.

    Reply
  9. armyuser

    Statuia Reginei Elisabeta in postura de “Mama Ranitilor” este semnată de Karl Storck, după cât pare a se vedea în fotografia publicată de tine.

    Reply
  10. Raiden

    @ George – exact! Propun sa se organizeze acolo si baluri de absolvire pentru licee si universitati. De fapt, ar merge acolo si niste targuri de produse traditionale.

    Reply
  11. Sanda Florentina Popa

    Este impresionanta descrierea precum si finetea observatiilor. Stilul de intercalare a fotografiilor si aspectul lor denota o tinuta princiara a autorului.
    Importanta mesajului este incontestabila. Conducerea tarii ar trebui sa citeasca aceste randuri si poate isi va da seama ca trebuie sa ia o atitudine corespunzatoare de reasezare a valorilor pe fagasul normal al istoriei si demnitatii umane.

    Reply
  12. Anonymous

    Ca la noi la nimeni !!! Am reusit sa ne batem joc de noi însine.
    Vor ajunge toti sa dea socoteala,
    msi sigur pe lumea ceailalta, de
    toate astea, speram.
    Cu Dumnezeu înainte. Doamne-ajuta.

    Reply
  13. MIHAIL BALABAN

    Sunt teribil de indignat vãzînd cum unele persoane pocesc limba noastrã maternã folosind cuvinte strãine libii cara pretinde cã o respectã.
    Cît priveste articolul, FELICITÃRI,FELICITÃRI,FELICITÃRI.
    As vrea sã stiu dacã se poate publica asa ceva în presa din toatã lumea civilizatã si în România?
    Am primit si alte articole care se refereau la complotul international de distrugere a României.
    Cred cã ar fi bine de a ne uni cu totii si sã facem ceva în loc sã ne plîngem pela colturi. Ce pãrere aveti?

    Reply
  14. Anonymous

    Ce s-ar putea face ca sa ne mobilizam si sa organizam un referendum in care sa chemam tara la a-si exprima votul legat de reinstaurarea monarhiei constitutionale. Doamne cat bine ar face tarii asteia. Dar trebuie luata initiativa si facut ceva in sensul asta.

    Reply
  15. Anonymous

    ce sa-i faci lumea evolueaza nu sta pe loc totusi ar trebui alese mai cu grija manifestarile care au loc acolo

    Reply
  16. Enzo

    Ce a fost si ce-a ajuns…
    Stiti cum se zice:nimic nu dureaza la nesfarsit.
    Personal nu agreez regalitatea din mai multe motive, unul din ele este ca ne-a intepat, ca sa zic asa, in ’44 cand l-au arestat pe Antonescu si au predat tara rusilor in niste conditii catastrofale.
    Intrebare : cand Carol 2 a adus la masa regala pe Elena Lupescu cum a fost ? Multe personalitati ale vremii au refuzat sa se aseze la masa cu o curva, pe drept cuvant zic eu.

    Reply
  17. Raiden

    @ Anonim – corect, lumea a evoluat de nu se mai poate, mai ales la noi! Viitorul suna bine, nu?

    @ Enzo – daca pornesti de la teza cretina ca Regele Mihai este vinovat pentru comunizarea tarii, nu ai comentat pe blogul potrivit.

    Daca aduci vorba de Carol ai II-lea, as recomanda sa te uiti mai intai la realizarile din timpul domniei lui (1930-1940), sub orice aspect, si dupa aceea sa arati cu degetul.

    Rugamintea mea ar fi sa te documentezi mai bine dpdv istoric inainte sa te lansezi intr-o tirada inutila. Multumesc!

    Reply
  18. Enzo

    … ce zic eu si ce intelegi tu.
    Am ajuns doar la concluzia ca am “luat’o” mai rau decat altii tocmai pentru ca a gresit grav, cel putin pentru un patriot ce se pretinde. Nimeni nu a stat de vorba cu un pusti la masa negocierilor, nu avea prestanta, nu putea sa se impuna nicaieri.
    Carol 2.
    Realizarile din ’30-’40 -scindarea clasei politice, scandaluri sangeroase etc etc.
    Dar sa lasam wikipedia (argumentul suprem) sa ‘vorbeasca’:
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Carol_al_II-lea_al_Rom%C3%A2niei

    Poate ca tie nu iti convine dar incepand cu Carol 2, radiat din Casa Regala, acesti ‘printi’ nu s-au ridicat la valoarea inaintasilor, nici nu cred ca o vor mai face vreodata.

    Reply
  19. Raiden

    @ Enzo – Tu chiar crezi ca Regele purta direct negocierile? Atunci care mai era rolul consilierilor regali si al intregului aparat din jurul monarhului?

    Carol 2. Te rog reciteste penultimul paragraf din precedentul meu comentariu. Nu-mi schimb parerea.

    Nu s-or ridica cei din Casa Regala la valoarea inaintasilor, dar bine ca avem institutia Presedintelui Republicii, care ne face zi de zi mandri ca suntem romani.

    Reply
  20. Enzo

    Bun, deci regele nu purta discutii direct, dar totusi superviza si aproba chestii nu ? Presupun ca avea oarecare putere de decizie daca tot era rege.
    Despre Carol 2, scrie foarte clar zic eu in acel articol pe wikipedia – si inca scrie bland – ce si cum.

    Nu inteleg de ce te legi de institutia presedintelui cand noi vorbim aici despre regalitate. Te invit sa nu uiti ca oamenii cinstesc locul sau functia pe care o ocupa.

    Reply
  21. Raiden

    @ Enzo – ok, e ultimul raspuns pe speta deschisa de tine.

    Regele, ca un monarh constitutional ce se gasea, avea functie de reprezentare, insa, mai ales prin prisma varstei fragede pe care o avea atunci, este clar ca “deciziile” sale nu au fost unilaterale.

    Te rog nu ma lua cu proverbe si zicatori. Daca ai ceva interesant de zis, spune tu. Despre Presedinte vorbesc pentru ca ma priveste. Case closed.

    Reply
  22. Baboo

    Am citit articolul si am ramas prost surprins ce se intâmplă cu simbolurile naţionale.
    De mult imi doresc o alee im care sa se regaseasca TOATE personalitatile neamului acesta buni sau rai. DE la un exemplu negativ poti invata cum sa nu faci ca el , iar de la cel pozitiv: cum sa faci ca el. De aici urmasii lor care după ’90 nu mai au acces la istorie, cred ca ar putea invata istorie, daca sunt interesati.
    @D-le Raiden, In legatura cu interventia .bloger.com Eu nu cred ca poate interveni in a va sterge sau a nu va sterge niste raspunsuri. Aveti o parola prin care aveti accesul la blog.Daca e slaba, schim bati-o. Daca ar fi fost asa, de ce nu v-a sters din continutul articolului? Si -va sters citeva comentari? Sunt intrebari pe care mi le-am pus in mod logic, pentru ca daca e asa cum spuneti inseamna ca nu mai putem avea opinie. Daca e asa inseamna ca toate mesajele au fost modificate in intersul cuiva. Si eu am bloguri si am si un sait si nu mi s-a intimplat asas ceva. Explicatia trebuie sa fie alta.
    Cu stima si apreciere pentru ceea ce scrieti.
    Sal’tare!

    Reply
  23. Chriss

    Deosebit de interesant acest articol. Felicitari! Ar trebui ca Ministerul Culturii sa lupte pentru restaurarea celei mai importante sali din Palatul Regal: “inima palatului” si aceasta sa poata fi vizitata de publicul larg, asa cum se intampla in marile capitale ale Europei. Rusine celor care au transformat Sala Tronului intr-o sala oarecare destinata evenimentelor mondene! Cu ani in urma, cand am vizitat MNAR, intreband despre Sala Tronului mi s-a spus ca aceasta poate fi vazuta atunci cand sunt organizate expozitii temporare (nu se organizasera pana atunci nunti, receptii etc….). Imi doresc mult sa vizitez sala, dupa ce i se va reda macar o parte din stralucirea de odinioara.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>